Bacalah! Dengan nama Tuhanmu yang menciptakan

Friday, July 4, 2014

Fatwa;Adakah diwajibkan puasa bagi wanita yang mengalami Haid/Nifas kurang daripada tempoh kebiasaan?

1:19 AM

Share it Please
Berikut adalah terjemahan Fatwa yang dikeluarkan oleh Syeikh Muhammad Ibn Soleh Ibn Uthaimin r.hu.


Soalan 1.

Adakah wajib keatas orang yang nifas untuk berpuasa dan solat jika sekiranya dia bersih sebelum 40 hari?

Jawapan;

Ya, bila seseorang bersih daripada nifas sebelum 40 hari maka wajib keatasnya untuk berpuasa jika dia berada dalam bulan ramadhan, dan wajib keatasnya untuk solat, dan harus bagi suaminya untuk menyetubuhinya, kerana dia telah suci dan tiada lagi padanya perkara yang menghalang daripada berpuasa dan perkara yang menghalang daripada kewajipan solat serta keharusan bersetubuh.

Soalan 2.

Jika sekiranya seorang wanita pada kebiasaannya, putaran bulanannya 8 hari atau 7 hari, kemudian dia mengalami sekali atau dua kali keadaan lama daripada kebiasaan, apakah hukumnya?

Jawapan;

Jika sekiranya kebiasaan (putaran haid) seseorang wanita 6 hari atau 7, kemudian bertambah tempoh ini kepada 8 atau 9 atau 10 atau 11 hari, sesungguhnya dia kekal untuk tidak solat sehinggalah suci, ini kerana Nabi s.a.w. tidak menetapkan had yang tertentu pada tempoh haid, Firman Allah s.w.t. [Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid, katakanlah: " Darah haid itu satu benda yang (menjijikkan dan) mendatangkan mudharat".] -Al-Baqarah:222-. Dan ketika mana darah ini masih ada, maka wanita tersebut kekal dalam keadaannya sehinggalah dia suci dan dia mandi wajib kemudian dia solat. Sekiranya dia didatangi (haid) pada bulan seterusnya kurang daripada bulan sebelum, maka dia perlu mandi wajib sekiranya dia telah suci walaupun ia tidak menepati kebiasaan yang lalu. Yang penting, seseorang perempuan ketika mengalami haid, maka dia tidak wajib solat samaada tempoh haid tersebut bertepatan dengan kebiasaan yang lalu, atau bertambah, mahupun berkurang. Dan sekiranya dia suci maka perlulah solat.

Sumber;
http://www.ibnothaimeen.com/all/books/article_16919.shtml , Soalan ketiga & keempat..

Segala pembetulan amat dialu-alukan.

Terjemahan;
Abdul Hakim bin Othman.
5 Ramadhan 1435 hijrah
3 Julai 2014 masehi

0 comments:

Post a Comment